Digitalisaatio järjestöissä

16.6.2014 08:00

Yhdistysavaimen käyttäjäkysely 2014

Yhdistysavain käyttäjäkysely

 

Lue tarkemmat kommentit tekstistä!

Pyysimme käyttäjiämme arvioimaan tyytyväisyyttään Yhdistysavaimeen ja asiakaspalveluun numeroasteikolla 1-5.

Asiakkaat antoivat palvelulle kokonaisarvosanaksi 3,73.

Kyselyyn vastanneista yli 90 % käyttää Yhdistysavaimen Kotisivut-puolta.

Vastaajien mukaan Yhdistysavain…
… sisältää oleelliset toiminnot, vastausten keskiarvo oli huikea 4,15.
… on helppokäyttöinen, vastaajien mukaan arvosanalla 4,12. Vastauksista 88 % oli joko 5 tai 4.
… on sopivan hintainen, sai keskiarvon 3,86.
… tuntuu luotettavalta, vastaajien arvosanojen keskiarvo oli 4,21. Vastaajista noin 88 % kokee Yhdistysavaimen luotettavaksi arvosanalla 5 tai 4.

Tärkeimmiksi asioiksi mainittiin mm. tiedottaminen, tapahtumista ilmoittaminen, helppo ja nopea päivitettävyys, jäsensivut ja hallituksen omat sivut, lomakkeet ja yleisesti yhdistyksen näkyvyys.

Parannettavaa ja lisättävää tuotteeseen toivotaan myös. Eniten toiveita esitettiin Ulkoasun muokattavuuteen sekä Lomakkeelle vastausmäärä laskuri ja rajoitin.

Kuvien uudelleenkäyttöä toivottiin myös, samoin otsikoiden ja fonttien valikoimiin lisävaihtoehtoja. Nettikauppa, Tapahtumakalenteri ja Responsiivisuus olivat myös toivottuja asioita. Kehitystiimimme jää pohtimaan, mitä voimme tehdä.

Jo 30 % vastaajien yhdistyksistä käyttää myös Rekisteriä.

Muilla vastaajilla suuri syy on keskusliiton tarjoama toinen rekisterisovellus, tai he eivät ole vielä ehtineet tutustua Rekisteriin. Joissain tapauksissa  jäsenmäärä koetaan niin pieneksi, että sitä hallitaan toisin.

Rekisteriin tutustuneiden mielestä se…
… sisältää oleelliset toiminnot, vastausten k-a 3,99
… on helppokäyttöinen, myöskin 3,99
… on sopivan hintainen, tässä keskiarvoksi muodostui 3,82
… tuntuu luotettavalta, vastausten k-a huikeat 4,08 eli lähes 84 % antoi 4 tai 5.

Vastauksissa nousi selvästi esille jäsentietojen ylläpidon helppous, jäsenmaksujen hallinta sekä jäsenille tiedottaminen Rekisterin tärkeimpinä tehtävinä.

Rekisteri olisi vielä parempi vastaajien mielestä, jos tiedotteeseen saisi muotoilua, kuvia tai yhdistyksen logon. Rekisterin hakuehtoihin toivottiin myös parannusta ja jotakin onkin jo tehty. Raporteista myös saimme hyviä kommentteja.

Kertonee tuotteemme helppokäyttöisyydestä, kun yli 55 % käyttäjistä ei ole ollut yhteydessä asiakaspalveluun.

Yhteyttä ottaneiden mielipide palvelusta sai loistavan yhteisarvosanan 4,06. Heidän mukaansa olemme ystävällisiä, asiantuntevia, kärsivällisiä ja nopeitakin. Toki saimme myös vastakkaista palautetta, mietimme kuinka voisimme olla vieläkin nopeampia ja läheisempiä. Puhelintukea hieman kaipaillaan mutta usein chat-tuki korvaa sen.

Reilu 71 % on käyttänyt tuotetta jo yli vuoden, joten uusiakin käyttäjiä on vastaajissa edustettuna mukavasti. Kaikilla muistissa oli vielä hyvin, mistä tuote tuli tutuksi.

Yli 40 % asiakkaistamme kuuli palvelusta keskusliiton kautta. Kaverin tai toisen yhdistyksen suosittelemana käytön on aloittanut lähes 27 %.

Muuten vinkki käyttöön on tullut netistä, Facebookista tai markkinointiviestinnästämme.

Kolmasosa käyttäjistä ei mainitse edes harkinneensa muuta palvelua. Suuri osa on vertaillut Kotisivukoneen, WordPressin tai Blogspotin mahdollisuuksia. Myös muita ratkaisuja on pohdittu.

Valintaan suuresti vaikuttaneita tekijöitä olivat helppokäyttöisyys jaliiton tarjoama yhtenäisyys tai hinnoittelu. Luotettavuus arvostetaan myös korkealle ja ilmaisversio on monelle riittävä.

Epäröintiä puolestaan tuotti jo olemassa olevien sivujen siirto, palveluntarjoajan vaihtaminen. Päivittäjän ja päivitysajan löytyminen. Blogin puute tai ulkoasun muokkauksen rajallisuus aiheutti myös epäröintiä.

Tarkemmin Yhdistysavaimen kautta saamastaan konkreettista hyödystä kertoi 55,5 % vastaajista.

Suurimmat apukohteet olivat jäsenrekisteri, tiedottamisen väline, uusien päivittäjien helpottunut saatavuus sekä lomakkeiden käyttö. Yhdistykset kertovat myös lisänneensä näkyvyyttään ja hankkineensa uusia jäseniä Yhdistysavaimen avulla.

Edelleen 92,2 % käyttäjistä on valmis suosittelemaan Yhdistysavainta myös toiselle yhdistykselle.

Kommentteja "Risut ja ruusut" -osiosta

"Jotain täsmätutorointeja esim. siitä miten sivut löytyvät parhaiten nettiselaimilla, voisi sivuiltanne löytyä."

"Kiitos ja toivottavasti yhdistyksen tukituotteiden myynti sivujen kautta joskus onnistuu!"

"… Näitä ominaisuuksia ovat mm. responsiivisuus, HTML5-kilkkeitä ja muutenkin joustavampaa ulkoasun muokkausta. Lisäksi joku resurssivarauskalenteri olisi kiva lisä."

"Lisätkää se sähköpostipalvelu :)"

"Järjestättekö koulutuksia eri osa-alueiden paremmasta käytöstä esim. työ- tai jäsenhuoneen?"

"rekisteriseloste on olennainen osa jäsenrekisterin käyttöä - rekisteriselostelomake tyhjänä tai kenttänimien osalta esitäytettynä olisi oiva lisä pakettiinne - rekisteriselosteen voisi sitten halutessa julkaista vaikka kotisivujen puolella."

"Kiva kun kuuntelette asiakkaiden mielipiteitä. Se pitää teidät hereillä ja asiakkaat tyytyväisenä."

"Rekisteri on erittäin tervetullut uudistus. Toivon, että kehitystyö jatkuu, koska se on merkki elävästä ja kehittyvästä ja siten luotettavasta palvelutuotteesta."

"Tykkään tyylistänne! Jatkakaa samaan malliin. On kiva huomata, että asiakas on teille todella tärkeä! Ruusuja koko porukalle!"

"Hauskasti toteutettu kysely :)"

"Tästä tulee jättimäisen suuri virtuaalinen kukkapuska, tuskin mahtuu edes työpöytänne kulmille... ja kylkeen iso suklaarasia ja jättimäiset mukilliset lattea jokaiselle näistä idiootinvarmoista ja helpoista kotisivuista, joita hallitsen teidän pohjallanne :)"

"Hyvää ja lämmintä kesää!"

Sitä samaa tiimimme toivottaa teille kaikille!

Terkuin,
koko Yhdistysavaimen tiimi