Digitalisaatio järjestöissä

22.7.2014 12:33

Yhdistys sosiaalisessa mediassa - 5 vinkkiä, jotka auttavat onnistumaan

Moni yhdistys on kuullut, että somessa olisi hyvä näkyä. Yhtä moni ei kuitenkaan tiedä miksi. Ja vielä harvempi tietää miten. Tässä muutamia vinkkejä, jotka auttavat onnistumaan sosiaalisessa mediassa.

 
Ollaan sosiaalisia!

Nykyään yhdistysten ja kaikenlaisten voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden parissa on havahduttu sosiaalisen median mahdollisuuksiin. Onpa aiheen nykytilaa ehditty jonkin verran tutkimaankin. Amerikkalainen The Case Foundation -säätiö kysäisi sosiaalisen median hyödyntämisestä 500 yhdistykseltä.

[caption id="attachment_6864" align="alignright" width="273"]sposti-ja-kotisivut Lähde nonprofitquarterly.org[/caption]

Tutkimuksen perusteella yhdistykset turvautuvat edelleen pääosin kotisivujen ja sähköpostin varaan jäsenten sitouttamisessa, vaikka lähes jokainen löytyi Facebookista ja osa Twitteristäkin. Syyksi epäiltiin lahjoittamisen painottamista yhdistykseen sitoutumisen tärkeimpänä päämääränä. Näkyvyyttä Facebook-tykkäysten tai Twitter-retweettien kautta ei osata ainakaan vielä nähdä samansuuntaisina saavutuksina, vaikka näiden voi hyvällä syyllä sanoa rakentavan vahvaa perustaa varainhankinnallekin. Näkyvyyden kauttahan syntyy todennäköisesti uusia jäseniä ja isompaa vaikuttavuutta. Mielestäni tämä havainto on hyvin peilattavissa myös suomalaiseen yhdistystoimintaan, vaikka emme lahjoittamisessa ihan yhtä pitkällä olekaan.

Lisäksi tutkimuksessa kuitenkin havaittiin yhdistysten jatkuvasti kasvattavan panostustaan somessa. Mutta miten somessa voi onnistua? Moni yhdistys käyttää somea suppeasti pelkkänä megafonina uutisten, tapahtumien ja muun yhdistyskeskeisen tiedon tyrkyttämiseen. Jos homman haluaa sen sijaan hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla, tulee valita ne teemat, joihin liittyvistä asioista puhua ja jonka parista vallata mielipidejohtajan asema. Tässä 5 vinkkiä tämän saavuttamiseen.

1. Puhu niin, että halunne muuttaa maailmaa paistaa läpi!

Yhdistyksenne tarkoitus ei ole kerätä lahjoituksia tai lisää jäseniä. Tarkoituksenne on muuttaa maailmaa! Antakaa tämän yhdistyksenne synnyttäneen intohimon näkyä kirjoituksissanne. Tämän saavuttamista auttaa some-teemojen valitseminen huolella. Puhukaa somessa aiheista, jotka liittyvät tarkoitukseenne ja jotka täten ovat intohimon asioita myös potentiaalisille jäsenillenne.

Pahin mahdollinen virhe on huudella somessa ainoastaan himoiten lahjoitusta tai klikkauksia ilman kunnollista asiasisältöä. Viisasta ei myöskään ole viestiä organisaatiokekseisesti ja tylsästi "Hallituksen kokous pidetty" -tyyliin. Puhukaa somessa niin, että intohimonne näkyy, ja voitte onnistua. Tämä on kaikkein tärkein vinkki.

2. Tee pohjatyö - Valitse kanavat, kohderyhmä ja aseta tavoitteet

Kun olette sisäistäneet kohdan 1 tarkoituksen, on sallittua siirtyä seuraaviin askeliin. Sosiaalisessa median käytöllä, kuten millä tahansa kehitettävällä asialla, on järkevää olla selkeä strategia. Strategialla ei tässä tarkoiteta mitään ihmeellistä ja vaikeasti ymmärrettävää, vaan kasaa valintoja siitä mitä tehdään ja mitä ei tehdä somessa. Tähän kuuluu esimerkiksi tavoitteiden asettaminen, kohderyhmän määrittely sekä käytettävien kanavien valinta.

Some-tavoitteiden tulisi sisältää lyhyen aikavälin juttuja sekä pidemmän aikavälin maaleja. Lyhyellä aikavälillä voidaan tavoitella vaikkapa lisäkävijöitä kotisivuille tai osallistujia tulevaan tapahtumaan ja pitkällä aikavälillä kasvua uusien jäsenhakemusten määrässä. Tavoitteiden asettamisessa tärkeintä on, että niiden seuraamisen avulla erilaisten some-toimenpiteiden tehoa voidaan vertailla keskenään.

Kohderyhmän määrittely ja käytettävät kanavat menevät melko käsi kädessä. Kannattaa valita sellaiset some-kanavat, joita tavoittelemanne henkilöt käyttävät. LinkedInistä voi sopivien teemojen parista tavoittaa hyvin vaikkapa potentiaalista ay-väkeä, mutta hyväntekeväisyydestä kiinnostuneita voi löytyä paremmin Facebookista. Eikä kannata unohtaa nousevia kanavia kuten Instagram ja Pinterest, etenkin jos teiltä irtoaa visuaalista sisältöä.

Somen käyttö kannattaa aloittaa vasta, kun olette hetken miettineet näitä teemoja ja tehneet päätökset ajatuksella. Näiden avulla toimintanne tulee vaikuttamaan paljon johdonmukaisemmalta sekä uskottavammalta. Hyvän ensivaikutelman tekeminen on erittäin tärkeää, niin somessa kuin normaalissa elämässäkin!

3. Ole valmis menettämään hallinta

Jos onnistutte somessa, kontrollin menettäminen tapahtuu hyvinkin pikaisesti. Siihen onkin hyvä olla varautunut jo alusta alkaen. Sosiaalisessa mediassa on kyse käyttäjäyhteisön luomasta sisällöstä, joten ei ole mitään tapaa valvoa ja kontrolloida jokaista sanaa yhteisöönne kuuluvilta ihmisiltä.

 

Post by Ville Norra.

Mikäli tämä ajatus tuntuu teistä hyvin epämiellyttävältä, ei sosiaalinen media ehkä ole teitä varten. Mutta tätä ei tarvitse pelätä, hallitsemattomina kommentteina yhteisöstä pursuaa kaikille somea hyvin hyödyntäville organisaatioille sekä positiivista että negatiivista kamaa. Viereisen "lakugaten" Cloetta hoiti vähintäänkin tyydyttävästi olemalla selittelemättä, pyytämällä persoonallisesti anteeksi Twitterissä ja muuttamalla pussinsa ulkonäköä.

Oleellisinta haastavissa some-tilanteissa on reagointi. Jos hommaan on selkeät ennalta mietityt pelisäännöt (esimerkiksi käytettävästä viestintätyylistä ja vastuuhenkilöistä) ja kaikki palaute käsitellään avoimesti, aidosti ja nopeasti, saadaan aluksi haitallisiltakin näyttäneet tilanteet käännettyä voitoiksi. Hallinnan menettämiseen varautuminen auttaa välttämään some-mokat ja kääntämään syntyvät someilmiöt onnistumisiksi!

P.s. Mikäli itseään haluaa viihdyttää parilla värikkäällä esimerkillä, tässä pari someseikkailua Postilta ja Hobby Hallilta.

4. Varaa aikaa ja päätä mitä sillä tehdään

Monesti luullaan, että suurin ongelma somen hyödyntämiseen yhdistyksissä on kiire. Ei ole aikaa, ei ole ketään joka ottaisi homman haltuun. Valitettavasti en päästä ketään tämän selityksen taakse piiloon. Some ei vaadi aikaa kovinkaan paljoa, vaikka siihen kyllä pystyy tuhlaamaan kaiken vapaa-aikansa.

  • Julkaiskaa somessa sisältöjä, joita teillä jo on (artikkelit, haastattelut, kannanotot, jne.)
  • Älkää tyytykö julkaisemaan yhtä kirjoitusta yhteen kertaan yhteen kanavaan yhdessä muodossa - jalostakaa sitä eteenpäin
  • Käyttäkää hyviä ohjelmistoja postausten aikatauluttamiseen ja verkostojen kuunteluun (esim. HootSuite)
  • Osallistukaa muiden aloittamiin keskusteluihin - aina ei tarvitse raivata tietä itse
  • Luokaa aluksi porukalla pitkä lista aiheita, joista haluatte kirjoittaa

Siinä muutama vinkki.

Ja mikä tärkeintä, sopikaa tarkkaan päivittäiset toimenpiteet ja niihin käytettävä aika. Puoli tuntia päivässä ja päivystäminen jonkin ohjelman avulla hätätapauksia varten riittää jo todella pitkälle. Välillä toki tarvitaan hieman pidempi kirjoitussessio syvällisempään sisällöntuotantoon esimerkiksi blogiinne.

5. Kannusta muita ja osallistu keskusteluun!

Kun olette päättäneet teeman, jonka yhteydessä haluatte näkyä mielipidejohtajana, kannattaa seurata mitä tästä teemasta puhutaan! Selvitä kuka bloggaa samantyylisistä aiheista ja liity lukijaksi. Etsi Twitteristä sopivan aihepiirin käyttäjiä ja seuraa heitä. Tykkää Facebookissa sopivista sivuista. Tilaa itsellesi päivitykset sopivan vloggaajan YouTube-sivulta. Ja mikä tärkeintä, kommentoi heidän tuottaamaansa sisältöä! Kun tunnet päässeesi vauhtiin voit alkaa kirjoittaa vastineita muiden kiinnostaville kirjoituksille.

Tämän avulla pysyt kärryillä, osoitat arvostavasi muiden luomaa sisältöä ja saat paljon uusia ideoita omaan sisällöntuotantoosi! Tarkoitus ei ole vallata yksinvaltiaan asemaa jonkin teeman parissa vaan olla aktiivisesti mukana - kysehän on sosiaalisesta mediasta. ;)

Onko teidän yhdistyksenne jo somessa? Ollaanko siellä vaan vai tehdäänkö asioita tavoitteellisesti? Sopisivatko nämä ohjeet teille? Kommentoi niin tulen iloiseksi. :)

Kuva: Flickr - smemon


Yhdistysavain - digitaalinen ympäristö yhdistyksille. Tutustu!