Digitalisaatio järjestöissä

7.7.2014 12:03

Varmistakaa kävijät sivustollanne - hakukoneoptimoinnin perusteet

Yhdistyksellä on nyt hienot sivut. Vain yksi asia on pielessä - ne eivät löydy Googlella. Kuulostaako tutulta? Lue alta ratkaisu kiusalliseen tilanteeseen.

Blogissa ei käsitellä rakettitiedettä

Hakukoneissa näkyminen ei ole mitään rakettitiedettä. Kuvan raketti ei liity tapaukseen.

Moni yhdistysaktiivi ei ole selvillä siitä,  miten hakukoneet oikeastaan toimivat.   Toisin kuin joskus virheellisesti oletetaan, sivujen löytyminen ei ole kiinni mistään yksittäisestä asetuksesta, jonka päälle kytkeminen nostaisi yhdistyksen sivut hakutulosten ykköseksi. Toisaalta hyvä uutinen on, että sivuston näkyminen Googlessa ei vaadi vaikeita teknisiä taikatemppujakaan, joten kuka hyvänsä voi olennaisesti parantaa oman sivustonsa sijoitusta hakutuloksissa.

Sivuston löytymiseen Googlen kautta vaikuttaa hyvin moni erillinen asia, eikä kaikki hakukoneiden toimintaa koskeva tieto ole julkista. Hyvin paljon kuitenkin tiedetään, mikä mahdollistaa sivuston rakentamisen siten, että se todennäköisesti tulee löydetyksi. Ydinasia onkin ymmärtää, että sivuston sisältö kokonaisuudessaan määrittelee sen, missä kohtaa hakutuloksia se näkyy - vai näkyykö ollenkaan.  Tämän kirjoituksen avulla pääset hyvään alkuun sivustosi löydettävyyden kanssa.

Tulkaa mainituksi ja näkykää muilla sivustoilla

Google on sitä mieltä, että useammin muilla sivustoilla mainitut sivustot ovat keskeisempiä.  Hyvin tärkeää on siis saada muut sivustot linkittämään sivustollenne, mutta myös muunlaiset maininnat lasketaan. Jos yhdistyksenne nimi oikeassa muodossaan esiintyy vähän väliä muilla nettisivuilla, tietää tämä parempaa sijoittumista hakutuloksissa. Kannattaa pyytää yhteistyökumppaneita kiinnittämään tähän huomiota – näin kaikki hyötyvät. Aina parempi, jos mahdollisimman monet tahot linkittävät mahdollisimman monelle sivustonne sivulle. Jos halaut tietää mikä tilanne sivustosi osalta on nyt, kirjoita Googleen hakulausekkeeksi link:sivustosi osoite.

Käytännöllinen tapa lisätä sivustollenne kohdistuvia linkityksiä on varmistaa, että linkitätte ainakin omalta Facebook- ja Youtube-sivuiltanne ja Twitter-tililtänne sivustollenne.

Kannattaa muistaa myös, että tietylle sivulle kohdistuvat linkit luetaan hyväksi usein myös saman sivuston sisällä. Haluatteko nostaa toimintanne tavoitteista kertovan sivun korkealle tuloksissa? Linkittäkää siihen sivustonne muilta sivuilta.

Olkaa pitkäjänteisiä sivustonne maineen rakentamisessa

Vanhat sivut ovat arvostetumpia hakukoneiden silmissä. Mitä pidempään olette ylläpitäneet sivustoa samassa osoitteessa, sitä todennäköisemmin se saavuttaa korkean sijoituksen tuloksissa. Näin ollen laadukas sivusto, joka on ollut kauan pystyssä ja jota on päivitetty usein, on melkein varma ykkönen.

Kirjoittakaa napakasti ja hyvin – sanavalinnoilla on väliä! 

Tämä on perusasia, jota ei voi koskaan korostaa liikaa. Mitä enemmän keskeistä sisältöä sivustolla on, sitä paremmalta se näyttää hakukoneille. Mitä enemmän yhdistyksenne toimintaan suoraan liittymätöntä metatekstiä sivustonne sisältävät, sitä huonompi. Kannattaa siis jättää etusivulta kokonaan pois ”Tässä ovat yhdistyksemme uudet sivut, joita päivittää Pekka Pääkäyttäjä. Klikkaa linkkejä ja katso kuvia” -tyyppiset jutut. Sen sijaan on hyvä kirjoittaa hakukoneystävällistä tekstiä: ”Hilpeälän omakotiyhdistys on toiminut Hilpeälässä vuodesta 1922. Yhdistys järjestää virkistystapahtumia..”

Miksi näin? Ensinnäkin, mitä enemmän toivottuja hakusanoja esiintyy sivulla perusmuodoissa ja taivutusmuodoissa, sitä todennäköisempää on, että sivu sijoittuu hyvin. Tässäkään ei kannata mennä liiallisuuksiin – tarkoitushakuinen avainsanatulva sivustolla pudottaa näkyvyyttä.  Toiseksi, kun jokaisella sivuston sivulla on jotakin arvokasta tietosisältöä, linkitetään kyseiselle sivulle paremmin. On tärkeää, että jokaisen sivun sisältö on selkeästi omansa, eivätkä samat asiat toistu uudestaan ja uudestaan sivustolla.

Se selaimen palkissa lukeva teksti ratkaisee paljon

Teknisemmin tämä tunnetaan myös title-tagina, ja se on yksi tärkeimmistä sivuston metageista. Yhdistysavaimen käyttäjille tämä tarkoittaa yksinkertaisesti sivun nimeä, jota voi muokata Sivun tiedot -valikosta kullakin sivuston sivulla. Jokaisella sivulla on oltava oma, kuvaava nimensä – älä siis käytä samaa nimeä useammalle sivulle.  Varmista myös, että sivun nimi todella liittyy sivun sisältöön. On myös fiksua laittaa tärkein hakusana ensimmäiseksi sivun nimikenttään, sillä tälläkin on jonkin verran merkitystä. Pyri siis antamaan sivulle luontevan kuuloinen ja tiivis kuvaus. Esimerkiksi "Retki Muumimaailmaan | Hilpeälän kuvitteellinen omakotiyhdistys" on yksinkertaisuudessaan hyvä title-tagin sisältö.

Muistakaa hyvät otsikot

Olipa kyse sitten sivustosi selaajista tai hakukoneista, otsikot kannattaa pistää kuntoon. Olennaiset avainsanat otsikoissa näyttävät erilaisilta kuin leipäteksti myös hakukoneille, joten haluatte luultavasti varmistaa, että otsikot ovat kuvaavia. Hauska sanaleikki otsikossa voi olla mielenkiinnon herättäjä, mutta se voi myös olla hakukoneille (ja joillekin ihmisille) ongelmallinen, sillä siitä ei välttämättä käy selväksi mistä oikeasti on kyse.

Osoitteillakin on väliä

Mitä lyhyempi ja selvemmin olennaisen hakusanan sisältävä sivuston tai yksittäisen sivun osoite on, sitä parempi.  Kannattaa välttää monimutkaisia hakemistorakenteita: www.hilpeala.fi/talkoot/menneettalkoot/syystalkoot/ruohonleikkuri on melko huono osoite. Linkittämistä ja kävijöiden kokemusta ajatellen kuvaava ja lyhyt osoite on aina parempi, ja tällä voi olla myös hieman vaikutusta hakukoneiden näkökulmasta.

Hakukoneiden kanssa toimiminen saattaa tuntua ajatuksena tekniseltä, mutta käytännössä se on usein sama asia kuin hyvän ja helppokäyttöisen sivuston rakentaminen: Google ja muut hakukoneet pyrkivät tuottamaan hakutuloksiksi sivuja, jotka ihmiset mieltäisivät hyödyllisiksi. Niinpä voi ajatella, että hakukoneiden toiminnan kehittyessä oikeasti parhaat sivut nousevat korkeimmille sijoille hakutulosten listassa. Silti kärsivällisyys on hyve - aina hakukoneystävällisetkään sivut eivät ilmesty tuloksiin ennen kuin jonkin aikaa on kulunut.

Onko sinulla hyväksi havaittuja temppuja, joilla olet kasvattanut sivustosi hakukonenäkyvyyttä? Vai onko yhdistyksessänne vielä hakukoneoptimointi tekemättä? Kerro kommenteissa!

 

Kuva: Flickr: NASA Goddard Space Flight Center


Yhdistysavain - digitaalinen ympäristö yhdistyksille. Tutustu!