Digitalisaatio järjestöissä

7.8.2014 13:20

Kuinka hankkia lahjoituksia yhdistyksen toiminnan tueksi?

Jos hetkeksi halutaan unohtaa blogissa jo aiemmin mainitut tavat hankkia yhdistykselle lisää rahaa, voidaan paneutua yhteen jäljellä olevaan: rahan pyytämiseen vastikkeettomasti. Kuten konseptin nimityskin jo vihjaa, ei tämä ole täysin vailla haasteita. Näin kuitenkin tehdään jatkuvasti.  Millä keinoin ihmiset saa helpoimmin lahjoittamaan hyvän asian eteen?

... 

 

Vastikkeetonta rahaa yhdistykselle voi hankkia kannatusjäsenmaksuina tai kertaluontoisina lahjoituksina. Tarkasteltaessa erilaisia taktiikoita joilla tätä on onnistuneesti tehty korostuu joukosta kasa perusperiaatteita, joiden mukaan toimiminen näyttää tuottavan parhaat tulokset.

Kannattaa pyytää suoraan ja rohkeasti

Jos lahjoituksia kerätään verkkosivujen kautta, on lahjoituspyynnön järkevää olla mahdollisimman selkeästi näkyvillä. Sivulla, jossa on tarkemmat ohjeet lahjoituksen tekemiseen, ei ole syytä olla mitään muuta informaatiota – erityisesti tällaisissa yhteyksissä nettisivujen selkeys ei ole pelkkä hyve, vaan suoranainen vaatimus. Viime hetkellä muualle harhautuvat lahjoittajat tietävät menetettyä rahaa. Kukaan ei jätä lahjoittamatta vain sen vuoksi, että lahjoituspyyntö on liian suoraviivainen. Jos lahjoitusta ei tehdä, ovat syyt luultavasti jossain muualla. On siis sanottava suoraan, mitä kävijän halutaan tekevän, olipa sitten kyse lahjoituslomakkeen täyttämisestä tai siirtymisestä verkkopankkiin tilisiirtoa näpyttelemään.

Lahjoittaminen on tehtävä helpoksi

Lahjoittamisen ei koskaan pitäisi olla vaikeaa. Lahjoittajasta ei kannata siis ryhtyä keräämään kaikkea mahdollista tietoa, eikä häntä kannata laittaa vastaamaan liian moniin kysymyksiin. Lahjoittajan ei pitäisi myöskään joutua pohtimaan sopivaa lahjoitussummaa. On paljon mielekkäämpää antaa valmiit vaihtoehdot, joista lahjoittaja voi valita sopivimman – läheskään aina ihmiset eivät valitse pienintä mahdollista vaihtoehtoa.  Konkretia palvelee muutenkin sekä lahjoittajaa että yhdistystä. On huomattavasti mielekkäämpää vastata myöntävästi selkeästi muotoiltuun pyyntöön. ”Lahjoittaisitko 20 € löytöeläinten ruokkimiseen” on täsmällisempi kuin ”Haluatko parantaa eläinten hyvinvointia ja auttaa yhdistystämme”. Itse luultavasti vastaisin jälkimmäiseen ei – en siksi, etten pitäisi eläimistä, vaan koska minulla ei ole aikaa perehtyä asiaan yksityiskohtaisesti etenkään tilanteessa, jossa lahjoitusta pyydetään kasvokkain. En ole ainoa laatuani; ihmiset usein haluavat nopeita faktoja ja valmiita toimintatapoja.

Lahjoittajat voi palkita symbolisesti

Olisitko mieluummin ”Platinatukija” vai ”henkilö, joka on lahjoittanut 50 euroa”? Suomen laki määrää, ettei rahankeräyksen (johon on oltava lupa) yhteydessä lahjoittajalle voida antaa mitään, millä olisi vaihdanta-arvoa. Tämä ei tarkoita, että lahjoittajille ei kannattaisi antaa jotakin symbolista ja aineetonta. Kaikenlaiset tittelit, tarrat ja pelimerkit vetoavat ihmisen tapaan jäsentää maailmaa saavutusten, etappien ja tunnusten kautta. Tätä kannattaa hyödyntää aina kun mahdollista ja tarjota ihmisille jokin todiste heidän osallistumisestaan.

Kuvia voi hyödyntää tehokkaasti

Tapahtuipa lahjoitusten pyytäminen missä ja miten tahansa, on kuva tehokas keino konkretisoida lahjoituksella saavutettavia hyötyjä ja toisaalta vedota ihmisiin tehokkaasti myös tunnetasolla. Tästä syystä hyvin valittu kuva voidaan nähdä oikotienä sanoman perille viemiseksi: ”Kun lahjoitat, osallistut tähän”. Tämä on erityisen totta verkkosivuilla, joista voi pienellä suunnittelulla saada hyvin tehokkaat tähän tarkoitukseen. Kuvien on tietysti oltava aitoja – kuvapankeista haetuilla kuvilla ei ole läheskään samaa tehoa ja ne vaarantavat yhdistyksen uskottavuuden lahjoittajien silmissä.

Kerran lahjoittaja on aina lahjoittaja

Lahjoittajista kannattaa aina pitää kiinni. Kuten sanotaan, on paras ennuste tulevasta käyttäytymisestä aiempi käyttäytyminen. Niinpä toimintaanne tukevia henkilöitä kannattaa säännöllisin väliajoin muistaa. Koska rahaa lahjoittanut henkilö selvästi jo arvostaa toimintaanne, haluaa hän epäilemättä kuulla siitä lisää. Siksipä lahjoittajan lähestyminen esimerkiksi sähköpostilla on fiksua – saahan hän tällä tavalla vastinetta rahalleen. Kun tulee tilanne, jossa varoja kipeästi tarvittaisiin, voi tällaiselle menneisyyden lahjoittajalle lähettää pyynnön uudesta lahjoituksesta. Tärkeää on, että lahjoittajaan ollaan yhteydessä muutenkin kuin lahjoitusten pyytämistä varten.

Jos voisit anta yhden vinkin varainkeruuseen yhdistykselle, mikä se olisi?

Kuva: Flickr - theloneconspirator