Digitalisaatio järjestöissä

18.7.2014 15:00

Käyttäjäystävällisyys kunniaan - 3 tapaa, joilla teet kotisivujesi lukemisesta helppoa ja tehokasta!

Oletko ikinä miettinyt kotisivuillasi olevaa sisältöä kriittisesti? Onko kaikki teksti tarpeellista? Jaksaisitko itse lukea ne läpi kokonaisuudessaan? Usein on vaikeampi kirjoittaa pitkästi kuin lyhyesti, ja tämä näkyy valitettavan monella nettisivulla mahdottomina tekstimuureina, jotka jäävät selaajalta lopulta kokonaan lukematta. Tekstimassassa piilevä arvokas ja tärkeä tieto jää siis usein jakamatta.

text

Seuraavassa esittelemme kolme tärkeää asiaa, jotka huomioon ottamalla parannat sivujesi käyttäjäystävällisyyttä huimasti.

1. Tärkein asia ylimmäiseksi

Mieti mikä on se asia, jonka haluat jokaisen sivusi selaajan lukevan ja sijoita se sivun ensimmäiseen kappaleeseen. Tämä voi vaikuttaa itsestään selvältä, mutta sitä se ei erilaisia nettisivuja tutkiessa tunnu olevan. Usein lukijaa lämmitellään ja johdatellaan aiheeseen kuin oltaisiin kirjoittamassa novellia – tämä ei hektisessä nettimaailmassa toimi.

Ihmisten keskittymiskyky ei nykypäivänä enää riitä pitkien jaaritusten lukemiseen, vaan oleellinen tieto halutaan käsiin heti. Keskivertolukija silmäileekin sivua F-kirjaimen muotoisesti. Tämä ns. ”F-lukeminen” tarkoittaa sitä, että ihminen lukee kaksi ensimmäistä kappaletta melko tarkasti (mikäli nämä ovat lyhyitä), mutta lopuista kappaleista vain muutaman ensimmäisen sanan.

Vielä ohjeet rautalangasta:
- sijoita tärkein asia ensimmäiseen ja toiseen kappaleeseen
- aloita loput kappaleet, väliotsikot ja luettelomerkit mahdollisimman oleellisilla ja tärkeää tietoa sisältävillä sanoilla

Voit lukea lisää ja katsoa F-lukemista havainnollistavan kuva NN Groupin sivuilta.

2. Tiivistä, tiivistä ja tiivistä

Keskiverto kävijä lukee noin neljäsosan sivulla olevasta tekstistä ja tuo osuus todennäköisesti vain pienenee jatkossa. Tässä siis yksinkertainen ja varmasti toimiva vinkki sivusi käyttäjäkokemuksen parantamiseen: puolita sanamäärä jokaisella sivulla, ja kun olet valmis, tee se uudestaan. Tämä tunnetaan Krugin kolmantena käytettävyyden lakina.

Sanamäärän puolitus parantaa käyttäjäkokemusta lähes 60 prosenttia jokaisen sivun osalta ja jäljelle jäänyt informaatio uppoaa lukijoille täten paljon todennäköisemmin.

Tee siis ainakin nämä:
- hankkiudu eroon turhasta jaarittelusta
- vähennä adjektiiveja
- kirjoita vain muutaman lauseen mittaisia kappaleita
- käytä iskeviä luettelomerkkilistauksia (kuten tämä!)

3. Vältä sisäpiirin ammattisanastoa

Yhdistyksen toimintaan liittyy usein paljon ammattisanastoa, niin sanottua jargonia, jonka merkityksen ymmärtävät vain alan osaajat. Tämän lisäksi yhdistysaktiivien keskuudessa voi olla sisäpiirijuttuja, jotka avautuvat vain harvoille ja valituille. Jargonin, sisäpiirijuttujen ja myös hankalien sivistyssanojen käyttöä kannattaa mahdollisuuksien mukaan välttää julkisilla kotisivuilla.

Ensinnäkin ne tekevät tekstistä raskaslukuista jopa niille, jotka ymmärtävät sanojen merkityksen, puhumattakaan lukijoista, jotka joutuvat arvailemaan sanojen merkitystä. Toisekseen sivuilla vierailevat uudet tai potentiaaliset jäsenet voivat kokea olonsa ulkopuolisiksi, ja pahimmassa tapauksessa jäävät rekrytoimatta. Harvinaisten sanojen käyttö haittaa myös sivujen hakukonenäkyvyyttä ja iso osa liikenteestä voi jäädä niiden johdosta tulematta.

------------------------------------

Mene vaikka heti tämän luettuasi oman yhdistyksesi sivuille tutkailemaan, olisiko näissä asioissa parantamisen varaa. Mikäli puutteita on, tartu heti tuumasta toimeen ja muokkaa tekstit kuosiin!

Mikäli teillä ei sivuja vielä ole tai niiden muokkaaminen on niin hankalaa, ettei se sinulta onnistu, kannattaa ehdottomasti tutustua Yhdistysavaimen Kotisivuihin. Alkuun pääsee ilmaiseksi osoitteessa www.yhdistysavain.fi/aloita tai klikkaamalla ronskisti yläpalkin ALOITA-namiskaa.

Kuva: Mathias, Flickr

Tuliko mieleesi vielä joitain muita tapoja parantaa kotisivujen tekstin luettavuutta? Kommentoi alle!


Yhdistysavain - digitaalinen ympäristö yhdistyksille. Tutustu!