Digitalisaatio järjestöissä

5.11.2014 14:14

Kävijätilastojen käyttö järjestöissä – Analyticsillä enemmän tietoa

Kävijätilastot eivät ole pelkkää mielenkiintoista pikkupuuhastelua. Tilastot sisältävät arvokasta tietoa, jonka perusteella järjestö voi parantaa sivustonsa käytettävyyttä, jäsenhankintansa tuloksellisuutta ja julkista kuvaansa. Ilman todellista tietoa on hankala tehdä järkeen perustuvia päätöksiä nettisivujen kehittämiseksi.  Tämän vuoksi jokaisen järjestön tulisi olla ainakin hieman kärryillä omista tilastoistaan.  

Monimutkaisen näköistä palvelua ei kannata pelästyä

Google Analyticsistä puhuttaessa kannattaa tiedostaa sen suhteellinen monimutkaisuus – palvelu ei varsinaisesti näytä perehtymättömän käyttäjän tarpeisiin suunnitellulta. Analytics sisältääkin valtavasti monenlaista tietoa ja paljon erilaisia mukautettavia näkymiä. 

Tietyn vaikeaselkoisuuden voi kuitenkin ohittaa kun pitää mielessä, että kaikkia asetuksia ja näkymiä tarvitse käyttää tai edes ymmärtää. Analyticsistä saa melko pienelläkin vaivalla paljon irti, joten sen käyttäminen valikoivasti ilman pitkää opettelua on kannattava vaihtoehto.

Näin otat sen käyttöön

Analytics tarvitsee seurantakoodin, jonka saat kun luot Google-tilin. Jos käytät Gmail-sähköpostia, sinulla on jo kyseinen tili. Kirjaudu sisään ja mene osoitteeseen www.google.com/analytics ja noudata ruudulle ilmestyviä ohjeita Analytics-tilisi luomiseksi. Kun klikkaat tietojen täyttämisen jälkeen seurantakoodinappia, saat sivustollesi tarvittavan koodin. Tämän jälkeen voit luoda järjestelmänvalvoja kohdassa tilin, joka on liitetty sivustoosi. Katso yksityiskohtaisemmat ohjeet Googlen ohjeistosta.

Mitä voi ja kannattaa seurata

Kuinka monta kertaa tietyllä sivuilla käydään

Järjestösi sivustolla on varmasti yksittäisiä sivuja, joita pidätte erityisen tärkeinä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi sivu, jolla sähköinen liittymislomakkeenne sijaitsee. On järkevää pitää silmällä, kuinka monta käyntiä sivulle tulee vaikkapa kuukauden aikana. Tämän näkee Analyticsin kohdasta Käyttäytyminen -> Yleiskatsaus.

Jos ihmiset eivät löydä sivulle, ei järjestön voi odottaa saavan uusia jäseniäkään. Syy, miksi hakemuslomakesivulla ei käydä, voi olla siinä, että sitä ei löydetä – tai mikä pahempaa, kukaan ei ole tarpeeksi kiinnostunut jäsenyydestä päätyäkseen lomakesivulle saakka. Tällöin tilanne vaatii joko järjestön toiminnan kuvauksen uudelleenkirjoittamista vetävämmäksi tai lomakesivun löydettävyyden parantamista. Joskus voi olla aiheellista pohtia täysin uusia keinoja jäsenhankintaan.

Jos sivu on selkeästi esillä ja hyvin ylläpidetty mutta kukaan ei käy siellä, on syytä pohtia tarvitaanko kyseistä sivua oikeastaan ollenkaan.

Kuinka huolellisesti tärkeät sivut luetaan?

Entä esimerkiksi järjestönne toiminnasta kertova sivu? Riittääkö, jos sinne kohdistuu paljon vierailuja kuukausittain? Ei aina. Vierailujen määrä kertoo, että sivu on hyvin esillä, mutta tämä yksinään ei välttämättä riitä. Ajasta, jonka keskimääräinen vierailija viettää sivulla, voi tehdä monenlaisia päätelmiä. Jos vierailijat käyvät sivulla vain pikaisesti ja lähtevät yleensä melkein heti pois, eivät he ilmeisestikään lue sivun sisältöä kovin huolellisesti – olettaen että sivulla on paljon tekstiä. Tällöin voi pysähtyä miettimään, voisiko sivun ulkoasua, tekstisisältöä ja houkuttelevuutta parantaa niin, että ihmiset jaksaisivat tutkia sitä tarkemmin.

Sen lisäksi, että Analytics kertoo käyttäjän sivustolla viettämän ajan, sisältää se myös Välitön poistuminen- ja Poistuminen-käsitteet. Ensimmäinen tarkoittaa käyntejä sivuston yhdellä sivulla ilman, että mitään linkkejä on klikkailtu. Tällöin käyttäjä päätyy sivustolle mielenkiintoisen näköisen linkin ohjaamana, mutta ei jää tutkimaan sitä tarkemmin. Jokin yksittäinen asia on siis saattanut kiinnostaa käyttäjää, mutta sivusto kokonaisuudessaan ei.

Poistuminen-mittari taas kertoo, minkä sivun kautta kävijät poistuvat vierailtuaan useammalla sivulla. Jos poistumisia tapahtuu paljon sellaiselta sivulta, jonka saavuttaminen vaatii monen linkin käyttämistä, on kävijä ilmeisesti ollut riittävän kiinnostunut klikkaillakseen sivustolla enemmänkin. Näitä tietoja voit tutkia Analyticsin Käyttäytyminen-kohdassa.

Kuinka käyttäjät löytävät sivulle?

Toivon mukaan järjestössänne on pohdittu kotisivujenne tiedon löydettävyyttä ainakin jonkin verran. Mikäli on, on teillä jonkinlainen käsitys siitä, millaista polkua pitkin kotisivuillenne tavallisesti päädytään - esimerkiksi tekemällä hakuja Googlen kautta. Ilman tilastotietoja joudutaan kuitenkin toimimaan pitkälti arvausten varassa, eikä koskaan voida varmuudella tietää toimivatko järjestön keinot hankkia näkyvyyttä toivotulla tavalla. Google Analytics voi olla tässä avuksi, sillä se näyttää mistä käyttäjät päätyvät sivulle: hakukoneen kautta, kirjoittamalla osoitteen suoraan selaimen osoiteriville, linkin kautta joltakin muulta sivustolta jne. Jos linkkejä ulkopuolisten tahojen sivuilla aktiivisesti klikkaillaan, kertoo tämä suuresta potentiaalisesta näkyvyydestä muilla sivustoilla esimerkiksi yhteistyökumppanien kautta. Suuri määrä suoraan sivustolle tulevia kävijöitä voisi puolestaan viestiä, että julkisessa tilassa seinällä ollut ilmoitus tai kädestä käteen jaettavat paperiset esitteet ovat menestyneet erityisen hyvin.  Jos huomataan, että tietyntyyppiset keinot ohjata kävijöitä nettisivuille eivät yksinkertaisesti toimi, niistä voidaan perustellusti luopua.  

Kuinka käyttäjät etenevät sivustoilla

Google Analytics kertoo paljon myös siitä, miten kävijät käyttäytyvät sivustolla sinne saavuttuaan; nämä tiedot ovat saatavilla kohdassa Yleisö -> Käyttäjäliikenne. Sivuston suunnittelua parantamalla käyttäjiä voidaan ohjata toivottuun polkuun – jos vain pieni prosentuaalinen osuus kävijöistä klikkaa itsensä pääsivulta ajankohtaista-sivulle, jossa suuri osa aktiivisesti päivitettävästä sisällöstä sijaitsee, on sivu ilmeisesti jäänyt liian huomaamattomaksi tai jäsenet eivät jostain syystä kiinnostu ajankohtaisista aiheista toivotulla tavalla. Onko ajankohtaista-sivua päivitetty menneisyydessä liian harvoin? Ehkä sivustolle palaavat ihmiset eivät tiedä, että se on jälleen aktiivinen ja siksi jättävät sen väliin.   

Kaiken tämän arvo on lopulta siinä, että järjestö voi keskittyä oikeisiin viestintäkanaviin ja -tapoihin kun käytettävissä on todellista, konkreettista tietoa. Resurssien keskittäminen parhaalla mahdollisella tavalla on elintärkeää aktiivisen jäsenhankinnan mahdollistamiseksi. On tärkeää, että seurantaa todella tehdään ainakin silloin tällöin, jotta sivusto voidaan pitää kunnossa ja palvelemassa jäseniä niin hyvin kuin mahdollista. Tämän ei tarvitse olla vaikeaa tai aikaa vievää, vaan nopeallakin katsauksella voidaan nähdä mahdolliset ongelmakohdat, käyttämättömät sivut ja parannuksia kaipaavat kohteet.

 

Kuva: Flickr - Yuko Honda


Yhdistysavain - digitaalinen ympäristö yhdistyksille. Tutustu!