Digitalisaatio järjestöissä

15.5.2014 08:58

Jäsenhankinta yhdistyksissä - 5 tapaa, jotka teiltäkin on saattanut jäädä testaamatta

Mistä lisää jäseniä? Tuo ainainen ja usein läpikolutun tuntuinen kysymys. Esittelen viisi ideaa, jotka eivät aina juolahda yhdistysaktiivin mieleen ja joista on tarjolla takuuvarmaa puhtia jäsenhankintaan.

Moni yhdistys varmasti kavahtaa sanaa markkinointi. Markkinointia tarvitaan vaikuttamistyössä ja tietenkin uusien jäsenien hankkimisessa. Huonoimmillaan markkinointi kuitenkin koetaan tunkevana ja ärsyttävänä, ja eihän kukaan halua ärsyttää päättäjiä tai tulevia jäseniä.

Onneksi markkinoinninkin voi hoitaa monella tavalla. Tunkevasti tai vähemmän tunkevasti (vertaa vaikkapa kohdistamatonta puhelinmyyntiä ja sopiva-aiheista blogikirjoitusta), nykyaikaisesti tai antiikkisesti (vertaa vaikkapa kohdistettua Facebook-mainosta ja yleistä sanomalehtimainosta). Tässä muutama idea, joiden sopivuutta teidänkin toimintaanne kannattaa harkita.

1. Facebook-mainostaminen

"Somessa olis yhdistyksenkin hyvä olla". Tätä kuuluu nykyään aika monesta tuutista. Julkaistiinpa juuri myös OK-Opintokeskuksen mainio raportti aiheesta. Mutta mikäli sosiaalisen median eri kanavia haluaa hyödyntää jäsenhankintaan, kannattaa toiminnasta tehdä hyvin tavoitteellista.

Nykyään esimerkiksi Facebook-sivujen orgaaninen tavoittavuus (eli moniko ihminen näkee kirjoituksenne ilman erillistä mainostamista) on painunut erittäin pieneksi (n. 1-2 % tykkääjistä). Selvällä suomen kielellä tämän voi sanoa niin, että pelkällä ihan kivan sisällön julkaisemisella Facebookiin ei vielä jäsenkäyrää heilauteta. Facebook on toki miettinyt asiaan kiertotien, eli hieman maksamalla kirjoitukset näkyvät isolle ja kohdistetulle ihmisjoukolle.

Facebook-mainonnassa on paljon hyviä puolia. Jos osaatte määritellä keskimääräisen uuden jäsenen ominaisuuksiltaan tai vaikkapa mielenkiinnon kohteiltaan, saatatte päästä näyttämään mainoksia hyvinkin kohdistetulle porukalle ja välttää turhat harhalaukaukset. Myös tuloksista on helppo pysyä kartalla Facebookin Ads Managerin avulla.

Monia toki ymmärrettävästi puistattaa se, että Facebookin orgaanista tavoitettavuutta on laskettu jatkuvasti ja ilmeisen suunnitelmallisesti. Jos tästä puistatuksesta pääsee yli, niin saattaa huomata senkin tosiasian, että ainakin toistaiseksi Facebook-mainonta on hyvin halpaa. Parin kympin budjetilla tavoittaa monesti tuhansia haluamiaan kohdeihmisiä. Yhdistyksen näkökulmasta siis pienelläkin rahalla pääsee ainakin testaamaan homman toimivuutta.

Huonojakin puolia Facebook-mainoksista löytyy. Facebook-mainokset voidaan kokea huonolaatuisiksi, todennäköisesti kaiken joukkoon sattuvan epämääräisen sälän vuoksi. Vastaan tulee mm. mainoksia, joissa selvästi käytetään julkkiksen kuvaa ilman asiallista lupaa. Tämä voi toki vaikuttaa myös muiden mainosten tehoon, mutta en ainakaan itse ole vielä tällaisesta kuullut tai lukenut. Useat ihmiset toki myös estävät mainokset, tai muuten vain jouksevat karkuun aina mainoksen nähdessään, joten on hyvä huomoida myös vähemmän "päällekäyviä" jäsenhankinnan tapoja.

2. Jäseneksi hakemisen suoraviivaistaminen

Näen monesti jäsenhakemuslomakkeita järjestöjen tai yhdistysten kotisivuilla, joilla kerätään jäsenestä suunnilleen kaikki tiedot syntymästä elämän kohokohtien kautta nykyhetkeen. Jäsenhakemuslomake näkyvällä paikalla kotisivuilla on tietenkin hyvä ja ihan välttämätönkin idea, mutta kynnys jäseneksi hakemiseen kannattaa tehdä mahdollisimman matalaksi.

Kertokaa jäsenhakemuslomakkeen ohessa lyhyesti, miksi yhdistykseenne kannattaa liittyä. Tämän jälkeen kerätkää jäsenestä ainoastaan pakolliset tiedot, jotka tarvitsette jäsenhakemuksen käsittelemiseen. Teillä on kyllä pitkä yhteinen tulevaisuus aikaa kerätä jäsenestä sitten tarpeen tulleen lisää tietoja, jos ette laita häntä tuskailemaan ja ajattelemaan liikaa vielä jäsenhakemuslomakkeella.

P.s. Mikäli aihe kiinnostaa enemmän, suosittelen "How many form fields" -osiota tästä Unbounce.comin artikkelista (englanniksi)

3. Blogikirjoittaminen

Työntävän mainonnan teho laskee jatkuvasti ja perinteiset mainosmyyjät ovat hädissään. Ihmiset välttelevät aktiivisesti mainoksia, mutta etsivät samalla netistä aktiivisesti yhä enemmän ja enemmän tietoa. Mitä siis yhdistyksen kannattaa tehdä? Katsoa nykyaikaisen sisältömarkkinoinnin maailmaan, jossa potentiaaliset jäsenet saadaan tietoiseksi ja kiinnostumaan yhdistyksen toiminnasta tuottamalla itse laadukasta sisältöä verkkoon.

Jokaisen yhdistyksen kannattaisi kirjoittaa blogia. Tiedetään, onhan se aikaa vievää puuhaa ja kirjoittaminen voi olla aluksi haasteellistakin. Mutta yhdistyksellänne on varmasti se oma teema, josta te osaatte kirjoittaa ja joka potentiaalisia jäseniänne kiinnostaa. Siirtolapuutarha voi antaa vinkkejä puutarhanhoitoon, rakennusliiton osasto voisi antaa kaikille hyödyllisiä ohjeita vaikkapa mökkirakentamiseen. Kokouksien tuloksista ei jäsenhankinnan mielessä kannata blogata, harva potentiaalinen jäsen niitä osaa etsiä ja vielä harvempi niiden perusteella yhdistykseen liittyy.

Blogi tarjoaa siis uusille kiinnostuneille jäsenille tavan törmätä teihin itse. Suomessa on vielä kaiken lisäksi suhteellisen vähän laadukasta blogikirjoittamista, joten kilpailu jokaisesta avainsananasta ei ole erityisen kovaa.

4. Nykyisen jäsenistön rohkaisu uusien hankintaan

Sisältömarkkinointi saattaa olla tämän hetken muotiteema markkinoinnissa, mutta suosittelumarkkinointi (word-of-mouth), jossa jäsenet suosittelevat jäsenyyttä kavereilleen, tulee varmasti pitämään tehonsa ja suosionsa aina. Suositteluefektiä ei kuitenkaan yhdistyksissäkään tapahdu itsestään, ainakaan jos jäsenyytenne ei ole ilmaista. ;) Se on laaja teema, jonka eteen tulee tehdä rankasti töitä. Tässä ideointia varten pari konkreettista vinkkiä, jotka varmasti jokainen yhdistys pystyy toteuttamaan.

Jäsenistö on yhdistyksen tärkein voimavara myös jäsenhankintaan. Nykyisen jäsenistön voi saada tehokäyttöön jäsenhankinnan nimissä tarjoamalla heille jäsenhankinnan työkalupakki. Tässä ei välttämättä tarvitse olla kyse sen kummemmasta asiasta kuin paperinivaskasta, jossa on kuvailtu jokaiselle jäsenelle ymmärrettävään ja selkeään muotoon "Millaista toimintamme on?", "Millaista porukkaa yhdistykseemme kuuluu" ja "Mitä hyödyt jäsenyydestämme". Jokainen jäsen ei ole synnynnäinen myyjä, joten aiheeseen suunniteltu materiaali auttaa varmasti paljon.

Uusia jäseniä tuovien suosittelijoiden palkitseminen kannattaa myös ottaa mukaan toimintaan. Tätä ei välttämättä tarvitse ennakkoon edes jäsenistölle tiedottaa, vaan kyseessä voi olla jäsenkohtainen muistaminen vaikkapa sitten viidennen uuden jäsen värväämisen jälkeen. Osaahan kuitenkin miellyttää enemmän julkinen tunnustus yhdistyksen tapahtumassa, osa on paljon tyytyväisempi kaikessa hiljaisuudessa annettuun pieneen perhelahjaan.

5. Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi ei ole rakettitiedettä, mutta vaatii hieman ajatustyötä potentiaalisen uuden jäsenen näkökulmasta. Se voidaan mielestäni jakaa kahteen eri tasoon. Minimivaatimuksena jokaisen yhdistyksen pitäisi huolehtia olevansa yleensäkin olemassa verkossa. Tätä voisi kuvata tilanteella, jossa Hilpeälän Omakotiyhdistys ry löytyy Googlesta hakusanalla "omakotiyhdistys hilpeälä". Tähän riittää, kun nämä sanat on mainittu perusmuodoissa yhdistyksen kotisivuilla (mielellään etusivulla tai verkko-osoitteessa) ja sivuilla on pari linkkiä (vaikkapa sitten omilta Facebook-sivuilta).

Mielipidejohtajana netissä näkyminen on huomattavasti vaativampi ja pitkäjänteisempää työtä vaativa taso. Tätä voisi kuvailla tilanteella, jossa Hilpeälän Eläinsuojelyhdistys ry tulee vastaan Googlessa esim. haulla "uhanalaisten lajien suojelu". Tällainen vaatii sivustolta jo isoa kokoa ja jonkin verran ikääkin. Tästä teemasta taidan kirjoittaa tarkemmin tulevaisuudessa.

Jokaisen yhdistyksen kannattaisi kuitenkin huolehtia perustaso hakukonenäkyvyydessä kuntoon. Tällöin esimerkiksi uudelle alueelle muuttanut eläinsuojelusta kiinnostunut ihminen löytää haluamansa yhdistyksen helposti.

Extra: Tarjotkaa ei-jäsenille ilmainen osallistuminen yhdistyksen tapahtumaan

Ilmaisella on paljon tehoa. Yleensä sillä on ihmeellinen vaikutus saada sana leviämään, jos ihminen saa jotain hänelle arvokasta ilmaiseksi. Valitkaa hyvin verkostoituneet potentiaaliset jäsenet, kutsukaa heidät parhaimpaan tapahtumaanne ilmaiseksi mukaan, ja katsokaa kun sana toiminnastanne lähtee kiertämään.

Onko teidän yhdistyksessänne käytetty jotain näistä tavoista? Voisivatkohan ne toimia teillä? Tai onko sinulla omia ideoita mielessäsi? Osallistu ihmeessä keskusteluun!

P.s. Mikäli kävi niin onnellisesti, että kirjoitus herätti kutinan kokeilla jotain tapaa, kirjoitan mielelläni vielä tarkempia vinkkejä. Tällöinkin suosittelen samaa - paas kommentoiden! :)

Kuva: Flickr - Freelancer's Union