Digitalisaatio järjestöissä

15.4.2015 10:43

Fyysinen jäsenkortti vai sovellus puhelimeen?

Muovinen jäsenkortti oli pitkään ainoa tapa kuljettaa jäsenyyttä taskussa. Nykyään jäsenkortti on mahdollista korvata puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Asiaa kirjoittajalle valotti Intellipocketin Markus Grannenfelt.

Sovellus puhelimeen voi korvata jäsenkortin

Jäsensovellus toimii matkapuhelimessa, joka on varustettu internet-yhteydellä. Se korvaa perinteisen jäsenkortin - jäsen saa järjestöltä matkapuhelimeensa tekstiviestin, joka sisältää sovelluksen latauslinkin. Sovellus on heti käyttövalmis ilman kirjautumista. 

Jäsensovellus ei ole vain jotain, mitä näyttämällä saa etuja perinteisen jäsenkortin tapaan – se on myös aktiivinen kanava järjestöltä jäsenille ja päinvastoin.  ”Jäsensovelluksen avulla järjestö voi tiedottaa ajankohtaisista eduista ja tapahtumista sekä jakaa uutisia käyttäjille”, Grannenfelt sanoo. ”Viestejä voi kohdentaa tarpeen mukaan, mikä auttaa aktivoimaan ihmisiä. Myös jäsenkyselyjen tekeminen on mahdollista.”

Jäsensovelluksen etuna on myös se, että se voi sisältää paljoninformaatiota jäseneduista helposti hallittavassa muodossa. Sovellus kulkee myös aina jäsenen mukana, eikä vie tilaa lompakosta. Sitä on vaikea kadottaa, ellei sitten koko puhelin satu hukkumaan.

Grannenfelt kertoo, että jäsensovellus helpottaa järjestön toimintaa myös esimerkiksi tapahtumien yhteydessä, joissa perinteistä jäsenkorttia on totuttu näyttämään. ”Koska sovellus sisältää luettavan QR-koodin, ei käsin tarkistettavia Excel-listoja enää tarvita – kun jäsensovellus on yhteydessä jäsenrekisteriin, saadaan jäsentä koskevat tarpeelliset tiedot haettua suoraan.” Tieto kulkee sovelluksesta myös ulospäin, joten sen avulla voidaan tallentaa tietoa vaikkapa tapahtumien suosiosta ja osallistujista.

Jäsensovelluksen keskeisenä etuna jäsenkorttiin verrattuna on siis vuorovaikutteisuus. Grannenfelt myös huomauttaa, että jäsensovelluksen käyttäminen tuo usein kustannussäästöjä järjestölle esimerkiksi vähentyneiden paperipostitusten muodossa.

Koska perinteistä jäsenkorttia tarvitaan?

Jotkut jäsenet – tosin hyvin harvat - käyttävät vanhempaa kännykkää, joissa ei ole nettiyhteyttä. Järjestö ei voi myöskään vaatia sopivaa puhelinta jäsenetujen edellytyksenä.

Jotkut jäsenet eivät yksinkertaisesti halua sovellusta puhelimeensa. Perinteinen jäsenkortti tietysti toimii aina, kunhan se on mukana – olipa puhelimen akku tyhjä tai ei. Fyysinen jäsenkortti pitää siis joissakin tapauksissa pintansa.

Jäsensovelluksen sujuva toiminta edellyttää ajantasaisia jäsentietoja – ilman oikeaa puhelinnumeroa ja muita tietoja jäsenestä sitä ei voida toimittaa ja hyödyntää maksimaalisesti.  Tämä voi toisaalta myös motivoida jäseniä pitämään tietonsa päivitettynä – kukapa ei tahtoisi olla ajan tasalla järjestönsä toiminnasta? Tällöin järjestön muidenkin järjestelmien - kuten jäsenrekisterin - on oltava mukana nykypäivässä.

Kuva: Flickr - Pattie


Liittyvät kirjoitukset: