Digitalisaatio järjestöissä

18.8.2013 15:00

Eteenpäin

Olemme tehneet kevään aikana hurjan määrän muutoksia toimintaamme, joiden uskomme parantavan meidän tuotteitamme sekä projekteja merkittävästi. Haluankin kertoa hieman tarkemmin, mitä muutoksia olemme tehneet ja kuinka ne tulevat näkymään Avoinen asiakkaiden suunnalla.

Helmikuussa minut nimettiin Avoinen tuotantopäälliköksi. Tämä on uusi tehtävä meillä ja mahdollistaa projektituotannon, tuotekehityksen ja asiakaspalvelun kehittämisen koordinoidummin. Siitä ei (toivottavasti) ole myöskään haittaa, että olen itse vahvasti mukana tuotannon käytännön tekemisessä, niin sanotusti kädet savessa.

Huhtikuun alussa saimme lisää teknistä osaamista taloon, kun Joakim tuli vahvistamaan asiakaspalveluamme. Jocke onkin tullut jo useille asiakkaillemme tutuksi ja on asiakaspalvelun selvitystehtävien lisäksi ottanut erinomaisesti jo varsin isojakin kehitystehtäviä vastuulleen. Yksi pari uusia käsiä on vapauttanut myös aikaa nykyisiltä kehittäjiltämme ja tämä on jo näkynyt mukavina uusina ominaisuuksina rekisterituotteissamme. Näistä esimerkkinä pääkäyttäjän tiedotuswidgetti sekä parannukset historiavälilehdille.

Keväällä meitä on pitänyt kiireisenä myös SEPA-alueen eLasku-uudistus. Kyseessähän on varsin näppärä pankkimaailman uudistus, joka tulee jatkossa korvaamaan suoraveloitukset ja monissa kohtaa myös paperilaskun. Arjessa tämä on näkynyt etenkin muuntopalveluprojekteina, joissa suoraveloituksista siirrytään eLaskuihin.

Verkkoasiointi

Keväällä olemme päässeet kehittämään myös uutta, varsin merkittävää tuotelaajennusta. Avoinen verkkoasiointi mahdollistaa jäsenen asiointipalveluiden luomisen ilman riviäkään koodia. Verkkoasiointi integroituu saumattomasti jäsenrekistereihimme, sisältää muutoksien hyväksymistyökalun sekä muutoslokin. Ja on tietenkin ajan hengen mukaisesti täysin mobiiliystävällinen.

Verkkoasiointi-tuotteeseen tiivistyy myös uusi tapamme toimia. Olemme toteuttaneet vuosien saatossa useita kymmeniä liittojen asiointipalveluja - ja jokaisen niistä hieman eri tavalla. On totta, että jokainen liitto toimii hieman eri tavalla ja hyvin harvaa ratkaisua voidaan suoraan hyödyntää naapuriliitossa. Tämän taustan tietäen lähdimme luomaan tuotetta, jonka avulla pystymme rakentamaan asiakaskohtaisia ratkaisuja. Tutustu Verkkoasiointiin kotisivuillamme.

Uusi viikkorytmi

Tuotannon viikkorytmimme on myös kokenut remontin. Olemme kevään aikana tiivistäneet yhdessä tekemistä: tämä näkyy erityisesti maanantaisina "hikipäivinä", jolloin teemme töitä koko tiimin kesken yhdessä. Tieto liikkuu näppärästi niin koneiden kuin ihmistenkin välillä, kun ollaan samassa fyysisessä tilassa. Maanantaisin pyrimme erityisesti toteuttamaan pieniä asiakkaiden lisätilauksia sekä kevyitä tuotekehitysparannuksia.

Uusien maanantaiden lisäksi olemme myös vähentäneet tuntimäärää, mitä varaamme kullekin kehittäjälle viikossa. Tämä muutos voi tuntua kummalliselta - eikö tarkoitus olekaan tehostaa tuotantoa? Maltillisemmalla viikkorytmillä olemme kuitenkin päässeet järkevämpään tekemiseen: yllättäviin tilanteisiin pystytään reagoimaan nopeammin ja myös perustöitä voidaan tehdä huolellisemmin.

Tehokkaampaa tuoteviestintää

Yksi keväällä tekemämme asiakaskyselyn selkeistä viesteistä oli, että olemme aika kehnoja viestimään tekemisistämme. Tähän haluamme ehdottomasti tehdä muutoksen ja tämä kehitystiimin blogi on yksi osa tätä muutosta. Tämän kautta pyrimme kertomaan tuoteuudistuksista tuoreeltaan. Tulemme myös integroimaan tuotekohtaiset kirjoitukset osaksi tuotteiden käyttöliittymiä, jotta löydät ne helpommin.

Tässä nopeasti meidän tämän kevään kuulumiset. Kovaa mennään ja toivottavasti suunta on oikea. Ainakin meidän porukan kesken tuntuu olevan selkeästi ihan uudenlaista tekemisen meininkiä.

Kuulen erittäin mielelläni kommenteissa, mikäli teillä herää ideoita tai ajatuksia, millä muilla tavoin voisimme tehostaa palveluamme, terävöittää viestintäämme tai parantaa tuotteitamme.