Digitalisaatio järjestöissä

rekisteri

19.8.2013 13:00

Suoraveloituksesta e-laskuun

Kotimainen suoraveloitus on päättymässä 31.1.2014. Muutos on osa Suomen siirtymistä Euroopan yhtenäiseen maksualueeseen (SEPA). Muutoksen myötä useisiin asiakkaidemme rekistereihin on kytketty suoraveloituksen korvaava e-laskupalvelu. Pankit tarjoavat suoraveloitusasiakkaille muuntopalvelua, jossa suoraveloitusasiakkaat siirretään e-laskutuksen piiriin. Palvelun käyttö edellyttää, että rekisteriin on kytketty e-laskuominaisuus. Näytä lisää

2.12.2013 10:40

Rekisterin maksuliikennekanavat ovat kansainvälistymässä

(Tämä teksti on jatkoa lokakuussa julkaistulle Tietoa rekisterin maksuliikenteestä -tekstille.) Euromaksualueen yhtenäistäminen (Single Euro Payments Area, SEPA) vaikuttaa monilla tavoin aivan niin tavallisen ihmisen kuin ohjelmistotoimittajankin arkeen. Kuluttajat ovat huomanneet muutoksen esimerkiksi tilinumeron pidentymisenä tai Näytä lisää

16.12.2013 17:35

Pääkäyttäjän rooli rekisterin kehittämisessä

Rekisterin kehittäminen voi tarkoittaa joko isohkoa jatkoprojektia tai pientä, asiakaspalvelun kautta toteutettavaa muutosta rekisterissä. Usein rekisterin kehittämiseksi mielletään puhdas ohjelmointityö. Näin ei kuitenkaan ole, sillä esimerkiksi asiakkaan ja erityisesti pääkäyttäjän rooli saattaa usein olla jopa ohjelmoijan roolia merkittävämpi. Ainakin seuraavat vaiheet liittyvät rekisterin laadukkaaseen Näytä lisää

21.3.2014 13:05

Lait ja säädökset ovat osa rekisterin ylläpitoa

Saamme usein kysymyksiä asiakkailtamme, joissa tiedustellaan rekisteriselosteen ja – otteen sisältöä tai pyydetään ohjeistusta miten eronneiden jäsenten tietoja on hyvä käsitellä. Myös rekisteriin tallettavien tietojen tarpeellisuuteen pyydetään ottamaan kantaa. Yksiselitteisiä vastauksia ei meiltä välttämättä löydy. Tässä kirjoituksessa kerromme teille laista ja säädöksistä, joista jokaisen pääkäyttäjän Näytä lisää

2.4.2014 14:54

Vuosikello auttaa arjenhallinnassa

Kohtaamme asiakaspalvelussa tilanteita, joissa asiakkaamme on havahtunut siihen, että aika on ajanut ohitse eli jokin yksittäinen asia, esim. jäsenlaskutus tai raportointi on tehtävä pikapuoliin ja työn valmistelevat toimet ovat jääneet muun kiireen jalkoihin. Tämä saattaa aiheuttaa ylimääräisiä paineita, jolloin osa tärkeistä asioista unohtuu ja lopputulos ei ole toivotunlainen. Ennakointi antaa pääkäyttäjälle Näytä lisää

11.9.2014 14:54

Rekisterin maksuliikennekanavat ovat kansainvälistymässä, osa 2

Olemme aiemminkin kirjoittaneet blogissamme euromaksualueen yhtenäistämisestä (Single Euro Payments Area, SEPA), jolla on vaikutuksia myös rekisterin ylläpitoon. Viime vuonna Avoinella tehtiin iso projekti suoveloitusten päättymisen ja e-laskun käyttöönoton vuoksi. Tänä vuonna tuotantotiimiämme on työllistänyt Näytä lisää

26.2.2016 10:26

Uutena Avoinella – järjestöpalveluista järjestöjen palveluun

Avoinen pitkäaikainen palveluvastaava, rekistereiden teknisen tuen rautainen ammattilainen, Sanna Judén jäi äitiyslomalle helmikuussa 2016. Olin onnekas ja sain tilaisuuden tulla rekrytoiduksi Sannan sijaiseksi Avoinen asiakaspalvelutyöhön. Tässä tekstissä kerron kuinka ensimmäiset viikkoni Avoinella ovat sujuneet. Avoinen asiakkaasta Avoinen työntekijäksi Ennen nykyistä työtehtävää työskentelin Avoinen Näytä lisää

1.3.2016 15:36

Onnistuneen pääkäyttäjätoiminnan aakkosia

Onnistunut pääkäyttäjyys lähtee toiminnan perusedellytyksistä. Näitä edellytyksiä ovat ympäristön tarjoamat mahdollisuudet, kyvykkyys ja halukkuus toimia sekä tietoisuus omista vastuista ja velvollisuuksista. Pääkäyttäjän on hyvä tiedostaa omaan toimintaansa vaikuttavia tekijöitä. Tässä tekstissä pohditaan toiminnan lähtökohtia Avoinen järjestelmien pääkäyttäjätyön kannalta. Pääkäyttäjän Näytä lisää

31.3.2016 10:49

Sense lunastaa nimensä lupaukset

Avoinen uusi rekisterialusta Sense on saavuttanut ensimmäiset käyttöönottonsa. Sense toimii nyt Kuluttajaliiton ja Procomin arkikäytössä. Haastattelin Kuluttajaliiton jäsenrekisterin pääkäyttäjä Lotta Cederbergiä Sense-rekisterin käytön ensikokemuksista.   Toimivan käyttöliittymän houkutuksia Sensen käyttöliittymä on Ankkuri-tuotteiden käyttöliittymiä Näytä lisää

6.7.2016 14:36

Käyttäjän Sensessä yhdistyvät varmuus, vastuu ja visuaalisuus

Jakob Nielsenin käytettävyyden arvioinnin muistilistan mukaan tuotteen käytettävyys koostuu mm. tuotteen toimintojen johdonmukaisuuden, saatavilla olevan ohjeistuksen, käyttäjän omien vaikutusmahdollisuuksien sekä virhetilanteiden ilmenemismuotojen summana. Tässä kirjoituksessa arvioin Avoinen uuden Sense-rekisterialustan käytettävyyttä näiden ominaisuuksien kautta.   Järkeenkäypää Näytä lisää