Ajatuksia järjestömaailmasta ja sähköisistä palveluista

14.5.2016 09:00

Paljon käyntejä oudoilta sivustoilta tilastoissa – mistä on kyse?

Jos seuraat yksityiskohtaisemmin liikennettä sivustollesi esim. Yhdistysavaimen omilla työkaluilla tai erikseen päälle kytketyn Google Analyticsin avulla, olet joskus saattanut huomata tilastoissa omituisuuksia.

 

4476195406_dec33fa08f_o

Toisinaan tilastot saattavat näyttää suuren määrän liikennettä saapuneeksi joltakin tavallisesti ulkomaiselta sivustolta. Sivulatausten määrä saattaa muodostaa merkittävän osan seurantajakson käyntimääristä.

Jos jokin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se myös yleensä on. Kyseessä on ilmiö, joka tunnetaan englanniksi mm. nimellä referrer spam. Lyhyesti se tarkoittaa spämmääjän pyrkimystä saada oman sivustonsa mahdollisimman näkyvällä paikalle tilastoihin toistuvilla sivulatauksilla - siis yritystä saada käyttöön ilmainen mainospaikka.

Jos kävijätilastot julkaistaan jossakin, tämä hyödyttää spämmääjää parantuneen hakukonenäkyvyyden muodossa. Vaikka näin ei tapahtuisikaan, klikkaa tilastojen tutkija itsensä spämmäävään osoitteeseen usein silkasta mielenkiinnosta.

Tilastospämmiä on karkeasti kahta eri tyyppiä: todellisiin bottien tekemiin käynteihin perustuvaa ja Google Analytics -tunnisteiden väärinkäyttöön perustuvaa. Jälkimmäisestä ongelmasta saavat luonnollisesti kärsiä vain Google Analyticsin käyttäjät, ensimmäinen koskee potentiaalisesti kaikkia.

Mitä haittaa tästä on?

Niin kauan kuin spämmäystä harrrastavissa osoitteissa ei vierailla, turhista näennäiskäynneistä ei ole itse sivustolle mitään varsinaista haittaa eivätkä ne muodosta tietoturvariskiä. Teknisenä haittana on tietysti palvelimen kuormittuminen, mutta tästä tavallisen sivuston päivittäjän harvemmin tarvitsee olla huolissaan.

Suurin ongelma on, että käynnit vääristävät käyntitilastoja. Spämmääjien aiheuttamat vääristymät kannattaakin huomioida tilastoja tarkastellessa ja eri näkymät katsoa riittävällä huolellisuudella läpi, että kävijämääristä saadaan realistinen kuva.

Mitä asialle voi tehdä?

Koska haitta on lähtökohtaisesti enimmäkseen tilastoja vääristävä, ei roskavierailuille tarvitse välttämättä tehdä mitään – ongelma usein poistuu itsestään jonkin ajan sisällä.  Jos kuitenkin käytät Google Analyticsiä, voi tuloksia siistiä eri tavoin esimerkiksi käyttämällä suodattimia. Roskaliikenteen täydellinen poistaminen vaatii monesti aikaa, teknisiä taitoja ja useampia erilaisia tapoja. On myös kehitetty työkaluja, joilla Analytics-tiliään voi siistiä, esim. Referrer Spam Helper. 

Yhdistysavaimen perustasoisissa työkaluissa tätä mahdollisuutta ei ole, mutta Suosituimmat lähteet -kohta näyttää mistä kaikkialta liikennettä sivulle eniten tulee. Jos suomalainen omakotiyhdistys saa 1000 sivulatausta ulkomailta ilman selitystä, on melko helppo nähdä, että jokin yhtälössä ei pidä paikkaansa ja tehdä tarvittava miinusmerkkinen laskutustoimitus kokonaiskäyntien määrästä.

Kuva: Flickr - whatleydude