Ajatuksia järjestömaailmasta ja sähköisistä palveluista

9.11.2015 16:11

Mikä tekee yhdistyksen jäsenrekisteripalvelusta toimivan?

Nykyään miltei jokainen yhdistys ylläpitää jäsenrekisteriään sähköisesti. Perinteinen Excel-tiedosto on edelleen suosittu, mutta enenevissä määrin käytetään myös tähän tarkoitukseen suunniteltuja palveluita verkossa. Laskutus ja viestintä hoidetaan myös pitkälti sähköisesti.

8579957432_b0d936f7f8_z

 

Jäsenrekisteripalveluista ei sinänsä ole pulaa. Monella toimittajalla on tarjolla luotettavia ja teknisesti hyviä palveluja. Rekisterin toimintojen kaltaisia yksittäisiä ominaisuuksia löytyy muistakin ohjelmista. Miksi sitten kehitämme Rekisteriä ja mikä siitä tekee erityisen?

Kaikki palveluntarjoajat käyttävät mielellään sanoja ”helppokäyttöinen”, ”toimiva” tai ”luotettava” kuvatessaan tuotteitaan. Uskomme, että Yhdistysavaimen tiimillä on keskimääräistä enemmän syytä viljellä näitä termejä. Tässä päällimmäiset syyt.

1) Yhdistysavain Rekisteri sisältää laskutuksen ja viestinnän osalta huolellisesti rajatun joukon toimintoja, joita oikeasti käytetään. Vähemmän nappeja tarkoittaa myös yksinkertaisempaa käyttökokemusta. Monet tuotteet on tehty vastaamaan hajanaiseen joukkoon tarpeita, joiden joukosta keskimääräisen yhdistyksenkin tarpeet ehkä löytyvät – mutta eivät erityisen helposti. Yhdistysavaimen käyttöönotossa ei tarvitse käyttää ylimääräistä aikaa toimintojen etsimiseen. Toisaalta Yhdistysavaimen lisäksi ei tarvita isoa nippua apuohjelmia, vaan yksi tuote hoitaa kaiken oleellisen.

2) Yhdistysavain puhuu selkeää suomea, ei teknistä kieltä tai taloushallintojargonia. Käyttäjän ei tarvitse tuntea erityistä sanastoa tai monimutkaisia käsitteitä ymmärtääkseen mitä on oikeastaan tekemässä. Meidän mielestämme laskun lähettämistä pitää kutsua laskun lähettämiseksi.

3) Yhdistysavaimen kehitysideat tulevat oikeilta, yhdistyksissä toimivilta ihmisiltä. Valitsemme uudet ominaisuudet pitäen mielessä hyödyn useimmille yhdistyskäyttäjille. Kun jätämme suosiolla yritykset ja muut organisaatiot kohderyhmän ulkopuolelle, voimme kehittää paremmin juuri yhdistyksiä palvelevaa tuotetta. Vapaaehtoispohjalta toimivilla porukoilla on usein aivan omanlaisensa tarpeet.

4) Yhdistysavain Rekisterin palvelumalli ymmärtää käyttäjiä. Käyttöönotto vie vain hetken ja on ilmaista. Jos yhdistys ei jossain vaiheessa enää tarvitse Rekisteriä, ei irtisanoutuminen vaadi muuta kuin käytön lopettamisen. Kirjeistä, tekstiviesteistä ja laskuista  veloitamme tarkan kappalemäärän mukaan, emme enempää.  Jäsentietojen säilytyksestä ja käyttämisestä emme veloita milloinkaan. Emme koskaan jaa tietoja ulkopuolisille mistään syystä.

5) Yhdistysavaimen käyttäjä saa aina apua asiakaspalvelusta. Myös silloin, kun hän käyttää maksutonta tuoteversiota. Tämä ei ole itsestäänselvyys monien maksuttomien palvelujen kohdalla. Tarkkailemme asiakaspalvelun laatua jatkuvasti ja saamamme palaute on pääsääntöisesti erittäin positiivista.

 

Kuva: Flickr - Golf Resort Achental Team


Yhdistysavain - digitaalinen ympäristö yhdistyksille. Tutustu!